Sunday, January 22, 2012

::: k.e.m.a.t.a.n.g.a.n :::



Dan menjadi suatu kejengkelan yang meloyakan apabila isu 'matangnya' seseorang itu keluar dari mana-mana mulut yang terpaling matang. Kononya. Hah! Wekkk.


Rasanya, isu matangnya seseorang itu tak wajarlah dilihat dari satu skop kehidupan seseorang. Contohnya, apabila individu mengorek hidungnya, itu adalah tindakan yg tidak matang. Dan bukan juga mereka yang suka baca komik itu seseorang yg x matang. Kenapa tidak dilihat dari skop yg lebih besar dan umum.

Matang bukanlah dilabelkan hanya dengan perlakuan, tapi merangkumi kata2, sikap, tingkahlaku dan emosi yang relevan dengan situasi , tempat dan masa. Dan terkadang matang itu juga sukar utk ditafsirkan dan didefinisikan.

Dan, inilah sebab kenapa isu ini tidak gemar saya sebutkan khusus untuk si fulan atau si fulanah. Siapa kita untuk mempersoalkan kematangan seseorang?




Nota kaki : entry ini adalah mewakili si fulan fulanah yang dicerita atau lebih khususnya diumpatkan oleh sang tepaling matang kononya. Maaf respon tidak seperti yg diharapkan.

No comments:

Post a Comment

tourist